Wybory Ławników 2024 - 2027
Termin zgłaszania kandydatów upływa 30 czerwca 2023 roku
Kadencja ławników trwa 4 lata, tj. od 01. 01. 2024 roku do 31. 12. 2027 roku.
Na ławników kandydować może ten, kto:
- posiada obywatelstwo polskie, korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich,
- jest nieskazitelnego charakteru,
- ukończył 30 lat,
- jest zatrudniony, prowadzi działalność gospodarczą lub zamieszkuje w miejscu kandydowania, co najmniej od roku,
- nie przekroczył 70 lat,
- jest zdolny ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika,
- posiada, co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe.
Nie mogą kandydować osoby:
Zatrudnione w sądach powszechnych i innych sądach oraz w prokuraturze, osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego, funkcjonariusze Policji, osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń, adwokaci i aplikanci adwokaccy, radcy prawni i aplikanci radcowscy, duchowni, żołnierze w czynnej służbie wojskowej oraz funkcjonariusze Służb Więziennych, radni gminy, której rada dokonuje wyboru ławników.
Prawo zgłaszania kandydatów przysługuje:
Stowarzyszeniom, organizacjom i związkom zawodowym zarejestrowanym na podstawie przepisów prawa z wyłączeniem partii politycznych oraz co najmniej 50 obywatelom mającym czynne prawo wyborcze, zamieszkałym stale na terenie gminy dokonującej wyboru.
Do karty zgłoszenia należy dołączyć:
- 2 aktualne fotografie, zgodne z wymogami stosowanymi przy wydawaniu dowodów osobistych
- informację z Krajowego Rejestru Karnego,
- oświadczenie kandydata, że nie jest prowadzone przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
- oświadczenie kandydata, że nie jest lub nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej, a także, że władza rodzicielska nie została mu ograniczona ani zawieszona
- zaświadczenie lekarskie, stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji ławnika.
Szczegółowe informacje dotyczące zgłaszania kandydatów uzyskać można w pokoju 101 w Urzędzie Miasta i Gminy Gąbin.
Przewodniczący Rady Miasta i Gminy
/-/ Edward Wilgocki
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
ul. Stary Rynek 16, 09-530 Gąbin 24 267-41-50 24 277-12-56 urzad-sekretariat@gabin.pl
poniedziałek-wtorek-czwartek-piątek 7:30-15:30, środy od 9:00 do godziny 17:00