W szkołach prowadzonych przez Miasto i Gminę Gąbin odbyły się niezwykle wartościowe szkolenia dla członków oraz kandydatów do Młodzieżowej Rady Miasta i Gminy Gąbin.
Spotkania zostały zrealizowane w ramach projektu dofinansowanego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego w ramach programu „Mazowsze dla Młodzieży 2025”. Projekt nosi nazwę: „Wzmocnienie działania i podniesienie kompetencji Młodzieżowej Rady Miasta i Gminy Gąbin w roku 2025”.
Łącznie zostało przeszkolonych 120 osób w wieku 14-26 lat, w zakresie:
- Zasad powoływania i działania Młodzieżowej Rady Miasta.
- Zasad działania szkół i przedszkoli oraz roli Młodzieżowej Rady Miasta i Gminy Gąbin w ich funkcjonowaniu.
- Prawa Oświatowego z perspektywy Młodzieżowej Rady.
- Wpływu Młodzieżowej Rady Miasta i Gminy Gąbin na planowanie przestrzenne na poziomie jednostek samorządu terytorialnego.
- Zasad gospodarowania odpadami na terenie Miasta i Gminy Gąbin oraz roli Młodzieżowej Rady Miasta i Gminy Gąbin w roku 2025.
- Zamówień publicznych z perspektywy Młodzieżowej Rady.
- Postępowania w trypie podstawowym bez negocjacji na przykładzie Urzędu Miasta i Gminy Gąbin. Co Młodzieżowa Rada Miasta i Gminy Gąbin wiedzieć powinna?
- Gospodarki Nieruchomościami w Mieście i Gminie Gąbin – zagadnienia ważne dla Młodzieżowej Rady Miasta i Gminy Gąbin.
- Gospodarki gruntami w życiu codziennym – zagadnienia ważne dla Młodzieżowej Rady Miasta i Gminy Gąbin.
- Roli jednostki samorządu terytorialnego – zadania własne i zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.
- Rady Gminy jako organ prawotwórczego– zadania i możliwości Młodzieżowej Rady Miasta i Gminy Gąbin.
- Sprawy obywatelskich jako zadań Urzędu Miasta i Gminy Gąbin.
Edukacja obywatelska w praktyce
Szkolenia miały na celu przede wszystkim rozwój kompetencji obywatelskich i społecznych młodych ludzi. Uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się więcej o funkcjonowaniu samorządu, roli Młodzieżowej Rady jako organu opiniodawczego i doradczego oraz o wpływie, jaki młodzież może realnie wywierać na decyzje dotyczące ich lokalnego środowiska.
Spotkania były nie tylko źródłem wiedzy teoretycznej, ale również praktycznej – młodzież mogła uczestniczyć w symulacjach posiedzeń rady, pracach w grupach oraz dyskusjach na temat najważniejszych potrzeb i wyzwań, jakie stoją przed lokalną społecznością.
Wymiana doświadczeń i integracja
Podczas szkoleń panowała atmosfera otwartości i współpracy. Młodzi radni dzielili się swoimi pomysłami, doświadczeniami oraz wyzwaniami, z którymi mierzą się jako aktywni członkowie lokalnej społeczności. Była to doskonała okazja do integracji, wzajemnej inspiracji oraz zbudowania silniejszych więzi między uczestnikami.
Nie zabrakło także drobnego poczęstunku, który umilił spotkania i sprzyjał swobodnym rozmowom w mniej formalnej atmosferze.
Poznali urząd „od środka”
Ważnym elementem szkoleń było przybliżenie młodzieży funkcjonowania Urzędu Miasta i Gminy Gąbin. Dzięki temu uczestnicy zyskali bezpośredni wgląd w mechanizmy zarządzania miastem i gminą, a także poznali kompetencje poszczególnych wydziałów i rolę Burmistrza jako organu wykonawczego.
Młodzież miała okazję uświadomić sobie, że ich głos – mimo młodego wieku – może być istotnym elementem w procesie podejmowania decyzji. Młodzieżowa Rada może stanowić realne wsparcie i źródło opinii dla Burmistrza oraz innych organów samorządowych.
Szkolenia prowadzili pracownicy urzędu i łącznie przeprowadzono 48 godzin szkoleń.
Inwestycja w przyszłość
Projekt „Mazowsze dla Młodzieży 2025” to nie tylko edukacja, ale także inwestycja w przyszłych liderów społecznych i samorządowych. Dzięki szkoleniom młodzi ludzie zostali wzmocnieni w swoich kompetencjach, a także utwierdzeni w przekonaniu, że warto angażować się w sprawy publiczne – lokalnie, aktywnie, świadomie.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom oraz osobom zaangażowanym w organizację tego przedsięwzięcia. Wierzymy, że wiedza i doświadczenie zdobyte podczas szkoleń będą procentować w przyszłości, a Młodzieżowa Rada Gąbina będzie silnym i zaangażowanym głosem młodego pokolenia.
Opracowanie: M. Osipowicz-Kansy
źród. fot.: M. Osipowicz-Kansy