24 listopada pierwszy mieszkaniec Miasta i Gminy Gąbin zweryfikował swój profil zaufany ePUAP w Urzędzie Miasta i Gminy Gąbin.
ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) to bezpłatna platforma internetowa, dzięki której każdy obywatel, bez wychodzenia z domu może załatwić szereg spraw administracyjnych. Dzięki ePUAP można m.in: złożyć wniosek o dowód osobisty, założyć działalność gospodarczą załatwić sprawy w ZUS, sprawdzić statusy załatwianych spraw i wniosków a także odbierać i wysyłać urzędową korespondencję. Urzędy obsługujące ePUAP to np. urzędy rządowe i samorządowe( urzad gminy, urząd powiatowy, urząd marszałkowski, urząd wojewódzki itp.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Urząd Stanu Cywilnego, Narodowy Fundusz Zdrowia, urzędy skarbowe, urzędy pracy itp.
Z platformy może korzystać każdy, kto: ma założone konto na ePUAP , posiada nr PESEL a także może potwierdzić swoją tożsamość w internecie. Potwierdzenia można dokonać za pomocą płatnego certyfikatu kwalifikowanego bądź bezpłatnym profilem zaufanym (eGo). Możliwość potwierdzenia wspomnianego profilu, była do tej pory możliwa jedynie w placówkach znajdujących się poza Miastem i Gminą Gąbin, co utrudniało mieszkańcom korzystanie z usługi.
Od listopada weryfikacja profilu zaufania ePUAP jest możliwa w Urzędzie Miasta i Gminy Gąbin,
Stary Rynek 16, 09-530 Gąbin, pokój nr 1
(czynne w godzinach 7:30-15:30, środa 10:00-18:00)
Pytania i odpowiedzi
Jak założyć konto na ePUAP?
Należy wejść na stronę www.epuap.gov.pl kliknąć zarejestruj się, wypełnić krótki formularz.
Czy po zarejestrowaniu mogę od razu korzystać z platformy ePUAP?
Do pełnego korzystania z usług platformy potrzebne jest potwierdzenie swojej tożsamości – certyfikatem kwalifikowanym, który jest płatny, bądź bezpłatnym profilem zaufanym.
Co to jest bezpłatny profil zaufany?
Jest to zestaw danych, które umożliwiają identyfikację obywatela. Dzięki profilowi możliwe jest elektroniczne podpisywanie dokumentów a tym samym załatwienie wielu spraw urzędowych, bez wychodzenia z domu.
Jak założyć profil zaufany?
Profil zaufany zakłada się przez internet. Przy rejestracji konta ePUAP, w przypadku podania nr PESEL – automatycznie zostanie złożony wniosek o profil zaufany, który będzie można potwierdzić od razu (poprzez m.in. bankowość elektroniczną) bądź w ciągu 14 dni w wybranym punkcie potwierdzającym (np. Urząd Miasta i Gminy Gąbin). Pełne korzystanie z platformy możliwe jest w tym przypadku dopiero po potwierdzeniu profilu zaufania. Wniosek o profil zaufany można także złożyć ręcznie, korzystając z formularza na platformie ePUAP
Czy założenie konta, korzystanie z platformy i potwierdzenie profilu zaufania są darmowe?
Tak, są to usługi w całości bezpłatne
Jakie dokumenty potrzebne są w punkcie weryfikacji profilu zaufania?
Dowód osobisty lub paszport
Jak wygląda procedura potwierdzania profilu zaufania w punkcie?
Należy udać się do Urzędu Miasta i Gminy Gąbin, pokój nr 1 (przy drzwiach wejściowych) i potwierdzić swoje dane osobowe przed urzędnikiem, który porówna je z tymi, wprowadzonymi przy zgłoszeniu wniosku, do systemu. Po pozytywnej weryfikacji (na podstawie dowodu osobistego bądź paszportu) otrzymujemy swój profil zaufany ePUAP. Od tej pory możliwe jest pełne korzystanie z konta ePUAP
Jak korzystać z platformy ePUAP?
Należy:
- -wejść na stronę eupap.gov.pl,
- -zalogować się,
- -wybrać sprawę urzędową, którą chcemy załatwić online,
- -podpisać wniosek profilem zaufanym,
- -wysłać go i czekać na załatwienie sprawy bądź odpowiedź urzędu.
Jak długo ważny jest profil zaufany?
Profil zaufany ważny jest przez 3 lata. Po tym czasie można przedłużyć jego ważność w Punkcie Weryfikacji Profilu Zaufanego (Urząd Miasta i Gminy Gąbin pok. Nr 1)
Punkt potwierdzania profilu zaufanego ePUAP w Gąbinie powstał w ramach programu Sprawność – kompetencja – satysfakcja – wysoka jakość obsługi klienta w pięciu JST z regionu płockiego i gostynińskiego. Partnerem projektu z inicjatywy Burmistrza Krzysztofa Jadczaka, jest Miasto i Gmina Gąbin. Cel programu to poprawa jakości obsługi klienta oraz podnoszenie standardów pracy w lokalnych jednostkach samorządowych. Obejmuje on swoim zakresem m.in. szkolenia dla pracowników urzędu; rozwój infrastruktury, poprawiającej obsługę klienta w urzędach oraz uruchomienie punktów profili zaufanych ePUAP. Całkowita wartość projektu to 1.192.900,80 zł. Dofinansowanie: 84,28 % kosztów kwalifikowalnych – 1.005.376,80 zł ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Działanie 2.18 POWER: Wysokiej jakości usługi administracyjne.