„Środowisko naturalne Miasta i Gminy Gąbin oraz Powiatu Płockiego”
W piątek, 17 października, w siedmiu szkołach z terenu Miasta i Gminy Gąbin odbyły się szkolne eliminacje konkursu wiedzy ekologicznej „Środowisko naturalne Miasta i Gminy Gąbin oraz Powiatu Płockiego”. Konkurs realizowany jest dzięki wsparciu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.
W etapie szkolnym wzięło udział aż 315 uczniów, którzy zmierzyli się z testem wielokrotnego wyboru.

Pytania konkursowe obejmowały szeroki zakres zagadnień związanych z ekologią, ochroną środowiska oraz lokalnym ekosystemem. Uczniowie musieli wykazać się znajomością zarówno podstawowych, jak i bardziej szczegółowych informacji z zakresu przyrody, biologii, geografii i edukacji ekologicznej. Test składał się z pytań wielokrotnego wyboru, a wśród poruszanych tematów znalazły się m.in.:
- definicje i rozpoznawanie pojęć takich jak: „zielone płuca Ziemi”, recykling, biodegradowalność, ekologia, czysta energia,
- znajomość symboli ekologicznych znajdujących się na opakowaniach produktów,
- zasady segregacji odpadów i rozróżnianie kolorów pojemników (np. do którego kosza wrzucić karton po mleku, soku, szkło czy kości drobiowe),
- rozpoznawanie roślin i zwierząt chronionych w Polsce,
- przyczyny i skutki zanieczyszczeń środowiska: wody, gleby, powietrza (w tym smogu i kwaśnych deszczy),
- pojęcia związane z efektem cieplarnianym, emisją gazów cieplarnianych, smogiem,
- działania na rzecz ochrony środowiska: oszczędzanie energii, wody, sadzenie drzew, ograniczenie zużycia plastiku,
- znajomość źródeł energii odnawialnej i nieodnawialnej,
- informacje o zagrożeniach globalnych, takich jak zmiany klimatu, wymieranie gatunków czy degradacja gleby,
- rozumienie procesów ekologicznych – np. rola dżdżownicy w glebie, znaczenie bioróżnorodności,
- znajomość łańcuchów pokarmowych i ich elementów,
- terminologia ekologiczna – m.in. co to jest PSZOK, elektrofiltr, barszcz Sosnowskiego,
- znajomość dat ważnych dla środowiska – Światowy Dzień Ziemi,
- przykłady działań chroniących zagrożone gatunki, zarówno roślin, jak i zwierząt,
- znaczenie ochrony środowiska na poziomie lokalnym i globalnym – kto i kiedy powinien o nie dbać.
Uczniowie wykazali się dużym zaangażowaniem i wiedzą, odpowiadając m.in. na pytania o to, czym są „zielone płuca Ziemi”, co powoduje smog, kiedy obchodzimy Światowy Dzień Ziemi, czy jak nazywa się lekarz drzew.
Poniżej prezentujemy laureatów etapu szkolnego:
Szkoła Podstawowa w Gąbinie:
- Ada Sarzalska, kl. IIIb
- Ignacy Motylewski-Białek, kl. VIa
- Hanna Jędraszczyk, kl. VIIIb
Szkoła Podstawowa w Nowym Kamieniu:
- Michalina Majchrzak, kl. III
- Jerzy Chrząszczewski, kl. VI
- Julian Lisiecki, kl. VIII
Szkoła Podstawowa w Nowym Grabiu:
- Julia Łukowska, kl. II
- Maria Krawczyńska, kl. VI
- Helena Lorenz, kl. VII
Szkoła Podstawowa w Czermnie:
- Gabriela Pietrowicz, kl. III
- Amelia Dylik, kl. V
- Lena Jasińska, kl. VIII
Szkoła Podstawowa w Borkach:
- Zofia Cierpikowska, kl. II
- Michał Swat, kl. V
- Damian Macek, kl. VIII
Szkoła Podstawowa w Dobrzykowie:
- Helena Siemiątkowska, kl. III
- Franciszek Bujalski, kl. VI
- Franciszek Cichocki, kl. VIII
Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Gąbinie:
- Zuzanna Herba, kl. 2 LO
- Julia Józwik, kl. 4 LO2
- Kinga Roskosz, kl. 2 LO
- Dawid Gosławski, kl. III TK
- Eryk Jastrzębski, kl. III TK
- Tomasz Pietrowicz, kl. III TPG
- Hubert Jasiński, kl. III TPG
Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom etapu szkolnego! Szczególne wyrazy uznania kierujemy do laureatów, którzy już wkrótce – 24 października – wezmą udział w finale konkursu, będzie on miał formę quizu wiedzy.
Trzymamy kciuki za wszystkich finalistów i życzymy powodzenia na kolejnym etapie!
Opracowanie: M. Świerzyńska
źród. fot.: szkoły biorące udział w konkursie















