Zgłaszanie szkód rolniczych przez aplikację "Zgłoś szkodę rolniczą"
Burmistrz Miasta i Gminy Gąbin informuje, że w związku ze stwierdzeniem wystąpienia suszy na terenie Miasta i Gminy Gąbin w okresie od 1 kwietnia do 10 lipca 2023 r. możliwe jest złożenie wniosku o szacowanie szkód rolniczych za pośrednictwem aplikacji publicznej "Zgłoś szkodę rolniczą" (wymagany profil zaufany, podpis kwalifikowany itp.). Aplikacja dostępna pod linkiem:
https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign
Złożenie wniosku o oszacowanie strat suszowych
przez aplikację JEST OBOWIĄZKOWE
dla uzyskania protokołu/kalkulacji.
Wniosek w aplikacji można będzie podpisać i wysłać po 20 września 2023 r.
Informujemy o wejściu w życie przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. 2023, poz. 1350). Jakie niesie za sobą zmiany w procesie szacowania szkód w wyniku suszy?
Rolnicy chcący zgłosić wystąpienie suszy w 2023 roku, obligatoryjnie, składają wniosek za pomocą aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą” https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign, która dokona oceny strat na podstawie danych Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa - Państwowego Instytutu Badawczego. Zgłoszenie wygenerowane przez rolnika w aplikacji jest podstawą oszacowania szkód.
Aplikacja automatycznie generuje protokół oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej) lub kalkulację oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą nie więcej niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej).
Złożenie wniosku przez aplikację jest niezbędne do uzyskania protokołu/kalkulacji. Na tym rolnicy mogą zakończyć składanie wniosku.
Jeśli jednak rolnik chciałby, aby dodatkowego szacowania dokonała komisja - może zwrócić się z wnioskiem o szacowanie szkód przez komisję gminną, która dokona oceny strat podczas wizji w terenie. Wówczas powinien złożyć wniosek (załącznik) w Urzędzie Miasta i Gminy w Gąbinie, ul. Stary Rynek 16, 09-530 Gąbin w terminie umożliwiającym ich oszacowanie. Komisja oszacuje szkody w terminie do dwóch miesięcy od dnia zgłoszenia przez producenta rolnego ich powstania.
WAŻNE! Komisja musi oszacować szkody przed zbiorem. Po dokonaniu zbioru plonu głównego danej uprawy lub jej likwidacji komisja nie będzie miała możliwości oszacowania szkód.
Zaznaczyć należy, że jeżeli komisja nie oszacuje szkód, a rolnik złoży wniosek w aplikacji – otrzyma protokół, natomiast samo oszacowanie szkód przez komisję (bez zgłoszenia rolnika w aplikacji) nie pozwoli na otrzymanie wsparcia.
Link do aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą” https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign
Link do danych Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa - Państwowego Instytutu Badawczego dla gminy Gąbin:
https://susza.iung.pulawy.pl/wykazy/2023,1419063/
Jednocześnie informuje poszkodowanych rolników o możliwości składania wniosków w celu oszacowania szkód w uprawach przez gminne komisje. Rolnicy, którzy ponieśli straty w wyniku suszy na terenie miasta i gminy Gąbin w 2023 roku mogą składać wnioski do tutejszego Urzędu Gminy od 26 lipca do dnia 2 sierpnia 2023 r. (pokój nr 1 – Biuro Podawcze). Druk wniosku można pobrać poniżej lub są również dostępne w formie papierowej w Urzędzie Miasta i Gminy Gąbin pok. nr 1 w godzinach 7:30 - 15:30. Informacji udzieli pracownik merytoryczny w pokoju nr 6 i 7 lub pod nr telefonu 24 267-41-75 i 24 267-41-67.
Proszę pamiętać, aby we wniosku wpisać wszystkie uprawy, które zgłaszaliście Państwo do ARiMR. Załącznikiem do wniosku o oszacowanie strat w związku z suszą składanym do Urzędu jest kopia wniosku o przyznanie płatności na 2023 r. wysłanego do ARiMR.